Regulamin organizacyjny


 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Środowiskowego Domu Samopomocy

dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi

„Ostoja” w Czeladzi  ul. Sikorskiego 5

 

 

 

Podstawy prawne:

 

  • Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz.U. t.j. z 2013 poz. 182)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r.        w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. Nr 238 z 2010 r. poz. 1586)

 

 

Cele i zadania Środowiskowego Domu Samopomocy

 

§ 1

 

  1. Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „Ostoja”    w Czeladzi, zwany dalej Domem, jest dziennym ośrodkiem wsparcia, o zasięgu powiatowym.
  2. Dom typu AB jest przeznaczony dla osób dorosłych, zwanych dalej Uczestnikami, które z powodu przewlekłej choroby psychicznej, upośledzenia umysłowego lub upośledzenia umysłowego i innych sprzężonych zaburzeń (zwłaszcza neurologicznych), wymagają pomocy niezbędnej do życia w środowisku rodzinnym i/lub społecznym, w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej, a także ich integracji społecznej.
  3. Z usług Domu mogą korzystać jedynie osoby nie uzależnione i nie stanowiące zagrożenia dla siebie i innych.
  4. Podstawowym zadaniem Domu jest podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności Uczestników, niezbędnych im do jak najbardziej samodzielnego życia.

§ 2

 

  1. Środowiskowy Dom Samopomocy „Ostoja” jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej z zakresu zadań administracji rządowej, zleconych do prowadzenia Powiatowi Będzińskiemu.
  2. Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Będzinie.
  3. Domem kieruje Dyrektor zatrudniony przez Zarząd Powiatu Będzińskiego.

 

§ 3

 

  1. Dom świadczy usługi osobom, o których mowa w §1 ust.2 w ramach:
    1. treningu funkcjonowania w codziennym życiu poprzez:
      1. trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
      2. trening nauki higieny,
      3. trening kulinarny (przygotowanie posiłków, wspólne zakupy),
      4. trening umiejętności praktycznych,
      5. trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi - trening budżetowy;
    2. treningu umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów poprzez:
      1. treningi umiejętności społecznych (trening: prowadzenia rozmowy, asertywności, nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych),
    3. treningi umiejętności spędzania czasu wolnego (biblioterapia, rekreacja, turystyka, udział w imprezach kulturalnych, sportowych, towarzyskich   i kulturalnych) poprzez:
      1. arteterapię i terapię zajęciową (zajęcia: plastyczne, muzyczne, komputerowe, rękodzielnicze, krawieckie, ogrodnicze),
      2. terapię pedagogiczną (podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności osób z niepełnosprawnością intelektualną),
      3. integrację ze środowiskiem lokalnym (wyjścia do kina, teatru, muzeum itp.);
    4. poradnictwo psychologiczne;
    5. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych (poradnictwo socjalne);
    6. pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych;
    7. niezbędną opiekę i pomoc pielęgniarską poprzez:
      1. trening farmakologiczny (w tym - podawanie leków, informowanie     o ich działaniu i skutkach ubocznych),
      2. mierzenie podstawowych parametrów organizmu (ciśnienia krwi, poziomu cukru, temperatury, wagi ciała itp.),
      3. niezbędne działania pielęgnacyjne,
      4. edukację zdrowotną.
    8. terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystyczne, rekreacja – poprzez:
      1. relaksację,
      2. gimnastykę ogólnorozwojową,
      3. indywidualne ćwiczenia na przyrządach gimnastycznych i sprzęcie rehabilitacyjnym,
      4. masaże i naświetlania (po zleceniu tych działań przez lekarza);
    9. inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia (trening poszukiwania pracy).
  2. Usługi świadczone w Domu są odpłatne. Odpłatność miesięczną ustala się                  na zasadach określonych w Ustawie o pomocy społecznej.
  3. Dom umożliwia Uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywanie gorącego posiłku, przyznanego w ramach zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 3 Ustawy o pomocy społecznej, a także – dodatkowo – w ramach treningu kulinarnego.
  4. Dom działa od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 16.00.
  5. Dom spełnia standard usług, o którym mowa w § 18 Rozporządzenia Ministra Pracy   i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.

 

§ 4

 

  1. Przy przyjęciu osoby do Domu zbiera się od niej lub jej przedstawiciela ustawowego informacje (wywiad) określające zakres i poziom sprawności pozwalających jej na korzystanie z oferty Domu oraz jej stan psychiczny i fizyczny.
  2. Zespół Wspierająco-Aktywizujący Domu przy udziale osoby korzystającej z usług, jej rodziny lub opiekuna prawnego/faktycznego, opracowuje Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco-Aktywizujący, dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych Uczestnika.
  3. Zespół Wspierająco-Aktywizujący Domu dokonuje okresowej (nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy) oceny efektów realizacji Indywidualnego Planu, o którym mowa w § 13 ust. 2 z zastrzeżeniem § 7 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.

 

 

Zasady przyznawania świadczeń

 

§ 5

 

  1. Prawo do korzystania z pobytu w Środowiskowym Domu Samopomocy dla Osób  z Zaburzeniami Psychicznymi „Ostoja” w Czeladzi mają osoby, które skierowano do uczestnictwa w zajęciach w drodze decyzji administracyjnej.
  2. Skierowanie osoby do Domu wydawane jest na podstawie pisemnego wniosku złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie (z dołączonym zaświadczeniem lekarskim, wydanym przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa, o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenia lekarza rodzinnego o stanie zdrowia    i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach domu wraz z informacją          o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada).
  3. Ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie do Domu przesyła do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Będzinie dokumenty, o których mowa w ust. 2 wraz z rodzinnym wywiadem środowiskowym przeprowadzonym w tej sprawie, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Domu.
  4. W decyzji, o której mowa w ust. 1 ustala się okres, na jaki przyznane zostało skierowanie oraz określa się wysokość opłaty za usługi świadczone w Domu.

 

 

Prawa i obowiązki  osób korzystających z usług Domu

 

§ 6

 

  1. Osoba korzystająca z usług Środowiskowego Domu Samopomocy „Ostoja”               w Czeladzi ma prawo do:
    1. poszanowania godności osobistej,
    2. poszanowania własnej prywatności,
    3. indywidualnego traktowania,
    4. korzystania ze wszystkich urządzeń i sprzętów Domu,
    5. zgłaszania uwag i wniosków dotyczących funkcjonowania Domu Dyrektorowi i Pracownikom.

 

§ 7

 

  1. Osoba korzystająca z usług Środowiskowego Domu Samopomocy „Ostoja”               w Czeladzi  ma obowiązek:
    1. przestrzegania niniejszego Regulaminu Organizacyjnego Domu,
    2. poszanowania godności osobistej innych osób oraz przestrzegania zasad współżycia społecznego i tolerancji,
    3. regularnego uczęszczania na zajęcia indywidualne i grupowe oraz współuczestniczenia w realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego,
    4. dbania o higienę osobistą,
    5. dbania o urządzenia i sprzęt w Domu,
    6. punktualnego uczestnictwa w zajęciach i posiłkach,
    7. noszenia obuwia zmiennego,
    8. uczestniczenia (w miarę swoich możliwości psychofizycznych)                       w wyznaczonych dyżurach (w jadalni, salach terapii, kąciku przyrodniczym),
    9. powiadamiania Pracowników Domu o wyjściu poza jego teren.
  2. W Domu obowiązuje zakaz przynoszenia i spożywania środków odurzających. Osoby będące pod ich wpływem nie będą wpuszczane na teren Domu.
  3. W Domu obowiązuje zakaz palenia tytoniu.
  4. Uczestnik lub jego opiekun ma obowiązek powiadamiania Dyrektora Domu                   o planowanej nieobecności.

 

Organizacja Domu

 

§ 8

 

  1. Za właściwe i sprawne funkcjonowanie Domu odpowiada Dyrektor posiadający kwalifikacje zgodne z zapisami Ustawy o pomocy społecznej.
  2. Dyrektor odpowiada za organizację pracy w Domu i w tym zakresie nadzoruje działalność wszystkich Pracowników.
  3. Wszyscy Pracownicy Domu podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Domu.
  4. Do zakresu podstawowych obowiązków Dyrektora Domu należy:
    1. dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez ŚDS,
    2. promocja ŚDS i pozyskiwanie uczestników,
    3. zapewnienie odpowiednich warunków BHP i p.poż.,
    4. kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,
    5. analizowanie bieżących potrzeb Domu i planowanie budżetu,
    6. czynne uczestnictwo w organizowaniu pracy Działu Wspierająco-Aktywizującego,
    7. rozwiązywanie spraw spornych na terenie Domu,
    8. organizowanie szkoleń dla pracowników,
    9. sporządzanie sprawozdań z działalności Domu.

 

§ 9

 

Dyrektor ŚDS „Ostoja” systematycznie organizuje spotkania z rodzicami i opiekunami osób korzystających z usług, w celu przekazywania aktualnych, istotnych informacji o bieżącej działalności Domu oraz wysłuchania opinii, uwag i wniosków w sprawach Uczestników.

 

§ 10

 

  1. W Domu tworzy się następujące Działy:
    1. Wspierająco-Aktywizujący,
    2. Finansowo-Księgowy,
    3. Administarcyjno-Gospodarczy.
  2. W skład Działu Wspierająco-Aktywizującego wchodzą: psycholog, instruktor terapii zajęciowej, terapeuta, technik fizjoterapii, pracownik socjalny, pielęgniarki, opiekunowie.
  3. Do podstawowych zadań Działu Wspierająco-Aktywizującego należy:
    1. opracowywanie i realizacja Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco-Aktywizującego,
    2. dbanie o harmonijny rozwój psychospołeczny osób korzystających z usług Domu,
    3. sprawowanie stałej opieki i obserwacja stanu zdrowia Uczestników,
    4. bieżący kontakt z rodzinami i opiekunami prawnymi Uczestników,
    5. współpraca ze środowiskiem zewnętrznym i innymi instytucjami o podobnym charakterze działalności,
    6. prowadzenie stosownej dokumentacji,
    7. promocja zdrowia.
  4. W skład Działu Finansowo-Księgowego wchodzą: główna księgowa, księgowa-kasjer.
  5. Do podstawowych zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
    1. księgowanie dokumentów jednostki,
    2. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
    3. prowadzenie sprawozdawczości,
    4. prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    5. sporządzanie płac dla Pracowników Domu,
    6. sporządzanie deklaracji podatkowych oraz deklaracji ZUS.
  6. W skład Działu Administracyjno-Gospodarczego wchodzą: główny administrator, kierowca-konserwator, osoby sprzątające.
  7. Do podstawowych zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy:
    1. opracowywanie sprawozdań dotyczących spraw administracyjnych  i organizacyjnych Domu,
    2. prowadzenie korespondencji Domu,
    3. koordynacja środków transportu,
    4. nadzór techniczny i zabezpieczenie obiektu,
    5. dbanie o sprawne funkcjonowanie urządzeń Domu,
    6. dbanie o ład i porządek w Domu.
  8. Szczegółowy zakres działania, kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych Pracowników Domu zawarty jest w indywidualnych zakresach obowiązków służbowych.

 

§ 11

 

Pracownicy Domu współpracują z:

  1. rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi Uczestników,
  2. Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Będzinie,
  3. poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej,
  4. powiatowym urzędem pracy,
  5. organizacjami pozarządowymi,
  6. kościołami i związkami wyznaniowymi,
  7. ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi,
  8. placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej, spółdzielniami socjalnymi, centrami integracji społecznej i klubami integracji społecznej,
  9. innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej Uczestników.

 

§ 12

 

Dom prowadzi dokumentację, o której mowa w § 24 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.

 

Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
62KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Dorota Piwowarczyk , w dniu:  07‑05‑2009 11:15:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Daria Konieczna , w dniu:  07‑05‑2009 11:15:00
Data ostatniej aktualizacji:
24‑11‑2017 10:25:15
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie