Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Środowiskowego Domu Samopomocy
dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi
„Ostoja” w Czeladzi ul. Sikorskiego 5
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz.U. t.j. z 2013 poz. 182)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U. Nr 238 z 2010 r. poz. 1586)
Cele i zadania Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 1
- Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „Ostoja” w Czeladzi, zwany dalej Domem, jest dziennym ośrodkiem wsparcia, o zasięgu powiatowym.
- Dom typu AB jest przeznaczony dla osób dorosłych, zwanych dalej Uczestnikami, które z powodu przewlekłej choroby psychicznej, upośledzenia umysłowego lub upośledzenia umysłowego i innych sprzężonych zaburzeń (zwłaszcza neurologicznych), wymagają pomocy niezbędnej do życia w środowisku rodzinnym i/lub społecznym, w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej, a także ich integracji społecznej.
- Z usług Domu mogą korzystać jedynie osoby nie uzależnione i nie stanowiące zagrożenia dla siebie i innych.
- Podstawowym zadaniem Domu jest podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności Uczestników, niezbędnych im do jak najbardziej samodzielnego życia.
§ 2
- Środowiskowy Dom Samopomocy „Ostoja” jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej z zakresu zadań administracji rządowej, zleconych do prowadzenia Powiatowi Będzińskiemu.
- Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Będzinie.
- Domem kieruje Dyrektor zatrudniony przez Zarząd Powiatu Będzińskiego.
§ 3
- Dom świadczy usługi osobom, o których mowa w §1 ust.2 w ramach:
- treningu funkcjonowania w codziennym życiu poprzez:
- trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
- trening nauki higieny,
- trening kulinarny (przygotowanie posiłków, wspólne zakupy),
- trening umiejętności praktycznych,
- trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi - trening budżetowy;
- treningu umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów poprzez:
- treningi umiejętności społecznych (trening: prowadzenia rozmowy, asertywności, nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych),
- treningi umiejętności spędzania czasu wolnego (biblioterapia, rekreacja, turystyka, udział w imprezach kulturalnych, sportowych, towarzyskich i kulturalnych) poprzez:
- arteterapię i terapię zajęciową (zajęcia: plastyczne, muzyczne, komputerowe, rękodzielnicze, krawieckie, ogrodnicze),
- terapię pedagogiczną (podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności osób z niepełnosprawnością intelektualną),
- integrację ze środowiskiem lokalnym (wyjścia do kina, teatru, muzeum itp.);
- poradnictwo psychologiczne;
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych (poradnictwo socjalne);
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych;
- niezbędną opiekę i pomoc pielęgniarską poprzez:
- trening farmakologiczny (w tym - podawanie leków, informowanie o ich działaniu i skutkach ubocznych),
- mierzenie podstawowych parametrów organizmu (ciśnienia krwi, poziomu cukru, temperatury, wagi ciała itp.),
- niezbędne działania pielęgnacyjne,
- edukację zdrowotną.
- terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystyczne, rekreacja – poprzez:
- relaksację,
- gimnastykę ogólnorozwojową,
- indywidualne ćwiczenia na przyrządach gimnastycznych i sprzęcie rehabilitacyjnym,
- masaże i naświetlania (po zleceniu tych działań przez lekarza);
- inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia (trening poszukiwania pracy).
- treningu funkcjonowania w codziennym życiu poprzez:
- Usługi świadczone w Domu są odpłatne. Odpłatność miesięczną ustala się na zasadach określonych w Ustawie o pomocy społecznej.
- Dom umożliwia Uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywanie gorącego posiłku, przyznanego w ramach zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 3 Ustawy o pomocy społecznej, a także – dodatkowo – w ramach treningu kulinarnego.
- Dom działa od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 16.00.
- Dom spełnia standard usług, o którym mowa w § 18 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
§ 4
- Przy przyjęciu osoby do Domu zbiera się od niej lub jej przedstawiciela ustawowego informacje (wywiad) określające zakres i poziom sprawności pozwalających jej na korzystanie z oferty Domu oraz jej stan psychiczny i fizyczny.
- Zespół Wspierająco-Aktywizujący Domu przy udziale osoby korzystającej z usług, jej rodziny lub opiekuna prawnego/faktycznego, opracowuje Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco-Aktywizujący, dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych Uczestnika.
- Zespół Wspierająco-Aktywizujący Domu dokonuje okresowej (nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy) oceny efektów realizacji Indywidualnego Planu, o którym mowa w § 13 ust. 2 z zastrzeżeniem § 7 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
Zasady przyznawania świadczeń
§ 5
- Prawo do korzystania z pobytu w Środowiskowym Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „Ostoja” w Czeladzi mają osoby, które skierowano do uczestnictwa w zajęciach w drodze decyzji administracyjnej.
- Skierowanie osoby do Domu wydawane jest na podstawie pisemnego wniosku złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie (z dołączonym zaświadczeniem lekarskim, wydanym przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa, o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenia lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada).
- Ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie do Domu przesyła do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Będzinie dokumenty, o których mowa w ust. 2 wraz z rodzinnym wywiadem środowiskowym przeprowadzonym w tej sprawie, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Domu.
- W decyzji, o której mowa w ust. 1 ustala się okres, na jaki przyznane zostało skierowanie oraz określa się wysokość opłaty za usługi świadczone w Domu.
Prawa i obowiązki osób korzystających z usług Domu
§ 6
- Osoba korzystająca z usług Środowiskowego Domu Samopomocy „Ostoja” w Czeladzi ma prawo do:
- poszanowania godności osobistej,
- poszanowania własnej prywatności,
- indywidualnego traktowania,
- korzystania ze wszystkich urządzeń i sprzętów Domu,
- zgłaszania uwag i wniosków dotyczących funkcjonowania Domu Dyrektorowi i Pracownikom.
§ 7
- Osoba korzystająca z usług Środowiskowego Domu Samopomocy „Ostoja” w Czeladzi ma obowiązek:
- przestrzegania niniejszego Regulaminu Organizacyjnego Domu,
- poszanowania godności osobistej innych osób oraz przestrzegania zasad współżycia społecznego i tolerancji,
- regularnego uczęszczania na zajęcia indywidualne i grupowe oraz współuczestniczenia w realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego,
- dbania o higienę osobistą,
- dbania o urządzenia i sprzęt w Domu,
- punktualnego uczestnictwa w zajęciach i posiłkach,
- noszenia obuwia zmiennego,
- uczestniczenia (w miarę swoich możliwości psychofizycznych) w wyznaczonych dyżurach (w jadalni, salach terapii, kąciku przyrodniczym),
- powiadamiania Pracowników Domu o wyjściu poza jego teren.
- W Domu obowiązuje zakaz przynoszenia i spożywania środków odurzających. Osoby będące pod ich wpływem nie będą wpuszczane na teren Domu.
- W Domu obowiązuje zakaz palenia tytoniu.
- Uczestnik lub jego opiekun ma obowiązek powiadamiania Dyrektora Domu o planowanej nieobecności.
Organizacja Domu
§ 8
- Za właściwe i sprawne funkcjonowanie Domu odpowiada Dyrektor posiadający kwalifikacje zgodne z zapisami Ustawy o pomocy społecznej.
- Dyrektor odpowiada za organizację pracy w Domu i w tym zakresie nadzoruje działalność wszystkich Pracowników.
- Wszyscy Pracownicy Domu podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Domu.
- Do zakresu podstawowych obowiązków Dyrektora Domu należy:
- dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez ŚDS,
- promocja ŚDS i pozyskiwanie uczestników,
- zapewnienie odpowiednich warunków BHP i p.poż.,
- kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,
- analizowanie bieżących potrzeb Domu i planowanie budżetu,
- czynne uczestnictwo w organizowaniu pracy Działu Wspierająco-Aktywizującego,
- rozwiązywanie spraw spornych na terenie Domu,
- organizowanie szkoleń dla pracowników,
- sporządzanie sprawozdań z działalności Domu.
§ 9
Dyrektor ŚDS „Ostoja” systematycznie organizuje spotkania z rodzicami i opiekunami osób korzystających z usług, w celu przekazywania aktualnych, istotnych informacji o bieżącej działalności Domu oraz wysłuchania opinii, uwag i wniosków w sprawach Uczestników.
§ 10
- W Domu tworzy się następujące Działy:
- Wspierająco-Aktywizujący,
- Finansowo-Księgowy,
- Administarcyjno-Gospodarczy.
- W skład Działu Wspierająco-Aktywizującego wchodzą: psycholog, instruktor terapii zajęciowej, terapeuta, technik fizjoterapii, pracownik socjalny, pielęgniarki, opiekunowie.
- Do podstawowych zadań Działu Wspierająco-Aktywizującego należy:
- opracowywanie i realizacja Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco-Aktywizującego,
- dbanie o harmonijny rozwój psychospołeczny osób korzystających z usług Domu,
- sprawowanie stałej opieki i obserwacja stanu zdrowia Uczestników,
- bieżący kontakt z rodzinami i opiekunami prawnymi Uczestników,
- współpraca ze środowiskiem zewnętrznym i innymi instytucjami o podobnym charakterze działalności,
- prowadzenie stosownej dokumentacji,
- promocja zdrowia.
- W skład Działu Finansowo-Księgowego wchodzą: główna księgowa, księgowa-kasjer.
- Do podstawowych zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
- księgowanie dokumentów jednostki,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- prowadzenie sprawozdawczości,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- sporządzanie płac dla Pracowników Domu,
- sporządzanie deklaracji podatkowych oraz deklaracji ZUS.
- W skład Działu Administracyjno-Gospodarczego wchodzą: główny administrator, kierowca-konserwator, osoby sprzątające.
- Do podstawowych zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy:
- opracowywanie sprawozdań dotyczących spraw administracyjnych i organizacyjnych Domu,
- prowadzenie korespondencji Domu,
- koordynacja środków transportu,
- nadzór techniczny i zabezpieczenie obiektu,
- dbanie o sprawne funkcjonowanie urządzeń Domu,
- dbanie o ład i porządek w Domu.
- Szczegółowy zakres działania, kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych Pracowników Domu zawarty jest w indywidualnych zakresach obowiązków służbowych.
§ 11
Pracownicy Domu współpracują z:
- rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi Uczestników,
- Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Będzinie,
- poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej,
- powiatowym urzędem pracy,
- organizacjami pozarządowymi,
- kościołami i związkami wyznaniowymi,
- ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi,
- placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej, spółdzielniami socjalnymi, centrami integracji społecznej i klubami integracji społecznej,
- innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej Uczestników.
§ 12
Dom prowadzi dokumentację, o której mowa w § 24 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|